Home

Ανακατασκευή
Αρχαίων Μουσικών Οργάνων

 

Η ανακατασκευή των αρχαίων μουσικών οργάνων είναι βασικότατο σκέλος του έργου του Παναγιώτη Στέφου, το οποίο υποστηρίζεται από ολοκληρωμένη μελέτη επάνω στην αρχαία ελληνική μουσική. Η εξαντλητική έρευνα σε μουσεία, η σχολαστική συγκέντρωση πάσης φύσεως πηγών και ο σχεδιασμός / αποτύπωση και κατασκευή των οργάνων είναι θεμελιώδες κυριολεκτικά στοιχείο της εργασίας του Λύραυλου.

Στόχος η δημιουργία όσο το δυνατόν πιο πιστών αντιγράφων, που δεν θα λειτουργούν απλά ως γοητευτικές «μακέτες» αλλά ως πλήρη όργανα, που θα αποδίδουν με τον καλύτερο τρόπο τις σωζόμενες «παρτιτούρες».

 


Έρευνα, μελέτη, ανακατασκευή: Παναγιώτης και Μιχάλης Στέφος.

Ποτέ δεν μας ενδιέφερε να εγκλωβίσουμε αυτά τα όργανα σε ένα μουσείο, ούτε τα προορίζαμε για να πωλούνται ως τουριστικά σουβενίρ. Είναι όργανα πλήρως λειτουργικά και ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο, συγκινούν μικρούς και μεγάλους με την ιστορία τους και με τον ήχο τους, ανοίγοντας ορίζοντες και δίνοντας έμπνευση παράλληλα σε όσους θέλουν να ασχοληθούν με την ιστορία, τη μουσική, τα μαθηματικά, τη φυσική, τη γλώσσα, το θέατρο, και φυσικά την οργανοποιία.


Ύδραυλις - Έρευνα, μελέτη, ανακατασκευή: Παναγιώτης και Μιχάλης Στέφος.

Έπειτα από πολύχρονη εξαντλητική έρευνα σε πάσης φύσεως πηγές, η κατασκευή μου βασίστηκε κυρίως στις λεπτομερείς περιγραφές που έχουμε από τον Ήρωνα και τον Βιτρούβιο καθώς και στις δύο Υδραύλεις που ανακάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη στο Δίον του Ολύμπου και στην πόλη Aquincum της Ουγγαρίας αντίστοιχα. Πρόκειται για το πρώτο πληκτροφόρο πολυφωνικό όργανο στην ιστορία, τον πρόγονο του σημερινού εκκλησιαστικού οργάνου. Το κατασκεύασε στην Αλεξάνδρεια ο Κτησίβιος 3ος αι. π.Χ. ο οποίος θεωρείται ιδρυτής της σχολής των αλεξανδρινών μηχανικών (Μουσείο) και πατέρας της "Πνευματικής", δηλαδή της επιστήμης που ασχολείται με τον αέρα και τις χρήσεις του. Έμεινε γνωστός κυρίως για τρία επιτεύγματά του: την καταθλιπτική αναρροφητική αντλία, το υδραυλικό ωρολόγιο και το υδραυλικό μουσικό όργανο (ύδραυλις). Με μακρά και συνεχή παρουσία (Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, Βυζάντιο, Ρωμαιοκαθολική εκκλησία) η ύδραυλις και μετέπειτα το εκκλησιαστικό όργανο συνέβαλαν τα μέγιστα στο να κτιστεί το μεγάλο οικοδόμημα της δυτικής πολυφωνικής μουσικής.

 

Η πιστότητα και η χρήση των φυσικών υλικών

Ησυνδυαστική μελέτη όλων των πηγών οδήγησε στον σχεδιασμό των αρχαίων οργάνων με αρκετή ασφάλεια και πιστότητα, επιτρέποντας το πέρασμα στο πιο δημιουργικό ίσως κομμάτι, την ίδια την κατασκευή των οργάνων.

Κάνοντας χρήση των πρωτότυπων υλικών, όπως έλατο, πυξάρι και καλάμι, έντερα για τις χορδές, καύκαλα χελώνας , δέρμα, ιχθυόκολλα και ξυλόκαρφα, ο Παναγιώτης και ο Μιχάλης Στέφος προχώρησαν στην αναδημιουργία των περισσότερων αρχαίων μουσικών οργάνων.

Αξίζει να τονιστεί ότι κάθε φορά, στο πλαίσιο τόσο των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, όσο και των πιο αμιγώς εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ο Στέφος παρουσιάζει από κοντά στο κοινό τα μουσικά όργανα.

Στις προτάσεις μάλιστα του Λύραυλου περιέχεται η δυνατότητα εκπαιδευτικού προγράμματος ειδικά επάνω στην κατασκευή των μουσικών οργάνων της αρχαιότητας. Η διαδικασία αυτή για τα παιδιά δεν είναι απλά δημιουργική, αλλά κυριολεκτικά μαγική.

Προτάσεις

 



ΛύρΑυλος


ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ  © 2018